Indul a két legrosszabb állapotú budapesti elővárosi vasútvonal fejlesztése

Megjelent a közbeszerzési felhívás a Budapest–Veresegyház–Vác és a
Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonalak felújításának és kapacitásuk
bővítésének komplex tervezésére, a februárban bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia szerint – osztotta meg Vitézy Dávid, közösségi oldalán. Ezzel elindul a két legrosszabb állapotú budapesti elővárosi vasútvonal fejlesztése.

A két vonal felújítása különösen indokolt, a fővárosba vezető vasutak
közül ugyanis mostanra már csak ezek maradtak végig egyvágányúak,
miközben az egyéb műszaki és utaskényelmi paramétereik is rosszak, mind a
két vonal messze potenciálja alatt teljesít.

A Budapest
Fejlesztési Központ szeretné minden környéken élő és vonaton utazó
véleményét megismerni, mielőtt megszületnek a részletes döntések az
egyes szakaszok, állomások, megállóhelyek és ezek környezetének
fejlesztéséről. A két vonalról egy-egy honlapon lehet tájékozódni, ahol a
vonalak utasait részletes, a vonalakra szabott kérdőív is várja – a
visszajelzéseket megosztják a tervezővel, és figyelembe veszik majd a
tervezés során:

A
felújítást követően a veresegyházi vonalon az eddigihez képest
háromszorosára, a lajosmizsein pedig háromszorosára-négyszeresére nőhet
az utasszám. Ez az északi és déli agglomerációból autók tízezreitől
kímélheti meg Budapestet és teheti kényelmesebbé az ingázást. A
beruházások Budapest külső kerületeinek és az agglomeráció
településeinek egyaránt jelentős fejlődést jelenthetnek, hiszen mai
szintbeli vasúti útátjárókat váltunk ki, új vasúti megállókat
létesítünk, kétvágányusítjuk a ma csak egy sínpáron működő elővárosi
vonalakat. Célunk, hogy a Budapesthez közeli legbelső szakaszon 10-15, a
külső szakaszokon 30 perces járatkövetést kínáljunk mindkét vonalon,
Veresegyház és Lajosmizse felől is – mondta el Vitézy.

Milyen konkrét eredmények várhatók a veresegyházi vonalon?

  • Sűrűbb,
    a városi közlekedés járatsűrűséget idéző, Veresegyháztól vagy ha a
    tervezés igazolja, már Őrbottyántól negyedórás járatkövetés, ehhez
    kétvágányúsítás szakaszosan
  •  
  • Ahol a pálya geometriai adottságai megengedik, 100–120 km/óra sebesség
  • Felújított, akadálymentesített megállók, állomások
  • Akadálymentes, biztonságos gyalogos aluljárók (ezek helyszíne lehet: Rákospalota-Újpest, Fót, Ivacs, Veresegyház, Vác-Alsóváros)
  • A jelenleginél több P+R autóparkoló, B+R kerékpártároló
  • Távlatban új megálló a Marcheggi hídnál, ahol az esztergomi vonal, illetve a körvasút felé lehet átszállni
  • Rákospalota-Újpest állomás korszerűsítése
  • Különszintű keresztezések a közúttal, ahol indokolt.

Milyen konkrét eredmények várhatók a lajosmizsei vonalon?

  • Sűrűbb,
    a városi közlekedés járatsűrűségét idéző, negyedórás követés legalább
    Gyáltól és legfeljebb 30 perces követés Lajosmizse – Dabas felől
    Budapestre, ehhez kétvágányúsítás szakaszosan
  • Átszállásmentes közlekedés Kecskemét felé is
  • Villamosított, környezetkímélő üzem
  • Jól gyorsuló, kényelmes, korszerű motorvonatok
  • Új
    megállók lehetőségének vizsgálata Gyál központjában, további lehetséges
    új megállók a XVIII. és XIX. kerületben (vizsgálandó helyszín a Paula,
    az Eke, a Méta és a Temesvár utcáknál)
  • A beépítettségtől függően 80–120 km/óra sebesség
  • Felújított, akadálymentesített megállók, állomások
  • A jelenleginél több P+R autóparkoló, B+R kerékpártároló
  • Külön
    szintű közúti átjárók Kispesten az Üllői útnál és az Ady Endre útnál,
    további lehetséges helyszínek külön szintű keresztezésekre a XVIII. és
    XIX. kerületben és Gyálon
  •  
  • Címlapkép forrása: Shutterstock

Forrás: portfolio.hu

Kapcsolat